Campagne "Het zit in de familie" succesvol afgerond
De campagne ‘Het zit in de familie’ is afgerond en heeft uitmuntende resultaten opgeleverd. Samen met de vijf influencers Channah Koerten, Fabienne de Vries, Linda Hakeboom, Marlien van Wensen en Olcay Gulsen, met ieder haar eigen persoonlijke verhaal, hebben we erfelijke aanleg door een BRCA-mutatie bespreekbaar gemaakt en mensen geïnspireerd en gestimuleerd om het gesprek hierover te openen via social media.
Linda Hakeboom: "Sommige vrouwen in mijn familie werden al hun hele leven goed in de gaten gehouden en ik… Ik wist van niets. Ik liep met een tikkende tijdbom rond, maar had geen idee."
Op deze manier is Nederland en daarmee de doelgroep op een laagdrempelige, maar pakkende manier geïnformeerd over het onderwerp en bewust gemaakt van deze vorm van erfelijke vorm voor kanker. Hierbij is hen de kans gegeven om de regie in eigen handen te nemen. Door het hoge aantal bezoekers van de website www.hetzitindefamilie.nl en gebruikers van de vragenlijst op deze website, zien wij dat dit is gelukt.
Deze campagne was een groot succes om meerdere redenen, maar het meest omdat het thema groots onder de aandacht is gebracht. Dit heeft bijgedragen aan de awareness rondom erfelijke aanleg voor borst-, eierstok- en prostaatkanker. De geheimen van het succes: de content was erg persoonlijk en sloot goed aan op de thema's die bij de achterban spelen. De influencers waren enorm betrokken bij de campagne en dachten pro-actief mee over hoe verschillende onderwerpen uit het onderzoek zo goed mogelijk bespreekbaar gemaakt konden worden. Dit is terug te zien in het unieke bereik, namelijk 1.343.808.
De cijfers
Aantal influencers: 5
Aantal social posts: 24
Engagementrate : 5,24% (likes + comments + shares / totaal aantal volgers x 100)
Uniek bereik: 1.343.808
Impressies: 1.445.324
Website www.hetzitindefamilie.nl
Unieke gebruikers: 68.535
Sessies: 77.672
Openen vragenlijst: 68.109
Ook door de grote hoeveelheid berichten aan Borstkankervereniging Nederland, Stichting Erfelijke Kanker Nederland en Stichting Olijf, merken we dat mensen aan het denken zijn gezet en tot actie zijn overgegaan. Daarnaast hebben we van zorgprofessionals gehoord dat ook zij vragen kregen en mensen die in het verleden werden behandeld nu (conform de verwijscriteria) terugkwamen voor informatie over DNA-onderzoek.
De campagne is afgerond, de website blijft in ieder geval tot 1 januari 2023 in de lucht.
Hoe we daarna verder gaan, is mede afhankelijk van of we nieuwe financiering weten te vinden voor het voortzetten van de website en de berichtgeving.